Kupony McDonalds

Ze względu na kreowane przez media stereotypy, wiele osób nie przyznaje się do tego, że odwiedza restauracje typu fast food. Wiemy jednak, że większość Polaków, zwłaszcza tych młodych, bywa w tego typu lokalach gastronomicznych przynajmniej sporadycznie z czego spora część, bo prawie pięćdziesiąt procent badanych deklaruje, że odwiedza McDonald’s lub inną restaurację fast food przynajmniej raz w miesiącu. Dzieje się tak nie tylko za sprawą dobrego i szybko serwowanego jedzenia, ale przede wszystkim poprzez genialnie przemyślany marketing i – co najważniejsze – dzięki niskim cenom sprzedawanych produktów. Jak więc działa restauracja McDonald’s i dlaczego mimo wszelkim negatywnym stwierdzeniom raz po raz wrzucanych do mediów, wracamy ciągle do takich lokali i dlaczego jedzenie w nich jest tak atrakcyjne? O kuponach, hamburgerach i marketingu kilka ciekawych faktów publikujemy poniżej!
Historia kuponów
Słowo kupon w języku angielskim, a w zasadzie chodzi nam o Stany Zjednoczone, funkcjonuje od bardzo dawna i ciężko jest doszukiwać się jego początku, a tym bardziej podać dokładnie datę, kiedy po raz pierwszy zostało użyte. W języku polskim słowo kupon jest tzw. makaronizmem i z pewnością nie było używane zbyt powszechnie przed ostatnią dekadą dwudziestego wieku. Współcześnie często stosowane jest ono wymiennie ze słowem voucher, a online zamiast kuponów występują kody rabatowe lub innego rodzaju „neologizmy rabatowe”. Starsi ludzie i ci zainteresowani historią zapewne domyślą się, iż kupon istniał w naszym kraju pod innymi nazwami i zastosowaniami. Polski rząd w czasach kryzysu na przełomie lat 80-tych i 90-tych, ze względu na szybującą w zastraszającym tempie inflację (utrata wartości pieniądza), wprowadził tzw. kartki na różnego rodzaju produkty sprzedawane wówczas w wyłącznie państwowych sklepach. Było to swego rodzaju pozwolenie na zakup żywności, a nawet przez pewien czas środek płatniczy. Fachowo nazywa się to zjawisko reglamentacją żywności. Jak było na prawdę? Mechanizm był bardzo podobny do dzisiejszych zniżek i kodów promocyjnych lub wczesnego dostępu do oprogramowania dla wybranych, specjalnych klientów. Wcześniej funkcjonowały podobne mechanizmy nazywane bonami rabatowymi lub bonami zakupowymi, więc i tu nie ma żadnych niespodzianek. Konkluzją naszych wywodów powinno być stwierdzenie mówiące, iż początków kuponów rabatowych należy doszukiwać się wraz z początkami marketingu (choć zdecydowanie zwykła reklama była pierwsza)…
Fast Food – bać się, czy kochać?
Władze restauracji McDonald’s starają się za wszelką cenę przyciągnąć klientów do swoich restauracji poprzez różnego rodzaju akcje reklamowe i promocyjne. Po drugiej stronie barykady są kreowane przez media i przeciwników fast food stereotypy stwierdzające szkodliwość serwowanego tu jedzenia. Jak więc jest w rzeczywistości? Czy fast foody ogółem są tuczące i ogólnie rzecz ujmując – szkodliwe?
Wszystko zależy od podejścia do tematu. Jeśli nasz stosunek do jedzenia w restauracjach takich jak McDonald’s jest zdrowy, to i jedzenie w nim nie będzie nam szkodzić. Jeśli ktoś będzie żywił się w takim lokalu codziennie i kupował tu najbardziej tłuste i kaloryczne potrawy w dużych ilościach, to z pewnością odczuje tego zgubne skutki. Idąc jednak takim tokiem rozumowania, można by stwierdzić, że np. banany (jedne z najzdrowszych owoców) są szkodliwe ze względu na ich kaloryczność, bo przecież jedząc regularnie te owoce, można przytyć! Śmieszne, prawda?
Okazuje się bowiem, że produkty w McDonald’s są jednymi z najbardziej higienicznie podawanych w kraju. Franczyzodawca dba o to, by mięso, warzywa i inne podawane składniki były najwyższej jakości, świeżości i by przechowywane były w sterylnych warunkach. Pracownicy muszą regularnie myć ręce, zabezpieczać włosy, a jeśli jedzenie spadnie na podłogę lub jeśli nawet opakowanie postawione zostanie na podłodze, całą partię skazuje się na wyrzucenie! Na pytanie, czy wszystkie restauracje w naszym kraju mogą poszczycić się taką dbałością o szczegóły, odpowiedzcie sobie sami… I tak – jest to jeden z elementów, który przyciąga ludzi do McDonald’s!
Co można zyskać poprzez kupony?
Każdy chyba – przynajmniej raz w życiu – znalazł w swojej skrzynce pocztowej arkusz zniżek do McDonald’s i wiele osób zapewne z nich skorzystało. Dlaczego sieć fast food tak chętnie stosuje obniżki cenowe i czy jest to w ogóle opłacalne? Co można zyskać poprzez rabaty oferowane w McDonald’s?
Odpowiedzi na postawione wyżej pytania nie są zbyt skomplikowane. Sieć oferuje nam pewne produkty po obniżonych cenach, jednak nie są to ceny dumpingowe, a jedynie akcja promocyjna. Zwiększa się wtedy ruch w restauracjach, które pomimo mniejszych zysków na poszczególnych daniach są w stanie zarobić więcej poprzez podwyższone obroty. Można by rzec, że w tym właśnie konkretnym przypadku i wilk jest syty i owca cała. Klienci zyskują bardziej atrakcyjne cenowo potrawy, a franczyzodawca zyskuje nowych, zadowolonych klientów i kreuje w ten sposób przywiązanie do marki.
Ostatnimi czasy kupony McDonald’s w formie papierowej są co raz rzadsze. Firma inwestuje w rozwój aplikacji dostępnej na najczęściej używane systemy operacyjne naszych smartfonów. Możliwe jest dzięki temu wprowadzenie większej rotacji akcji promocyjnych przy minimalizacji kosztów z tym związanych. Dla klienta jest to również udogodnienie, ponieważ większość młodych osób nie rusza się z domu bez telefonu, a przecież o papierowym kuponie łatwo jest zapomnieć. Wybraną zniżkę wystarczy zeskanować pod ekranem służącym do składania zamówienia lub okazać sprzedawcy. Warto polować na oferty w aplikacji, ponieważ często pojawiają się tam wyjątkowo atrakcyjne promocje.
Czasami też warto odwiedzać stronę internetową, gdzie dostępne są odrębne zniżki i kupony rabatowe online. Dzieje się tak za sprawą specjalnych umów zawieranych przez sieci z wyspecjalizowanymi do tego portalami.
Marketing kuponowy
Większość osób kojarzy słowo marketing z reklamą prasową, radiową i telewizyjną. Do tego można by dorzucić jeszcze wszelkiego rodzaju docieranie do klienta drogą internetową, jak marketing mailowy, czy reklamy w postaci banerów albo klipów przed filmami na YouTube. Niewiele osób wskaże kupony jako formę reklamy i zabieg marketingowy. Otóż jest to bardzo przemyślana akcja promocyjna mająca na celu zbudowanie przede wszystkim przywiązania do marki, pozyskanie nowych klientów, ale też docenienie stałych bywalców.
Ludzie chętnie korzystają w naszym kraju z atrakcyjnych okazji cenowych, dlatego wszelkiego rodzaju zniżki działają na klientów nieraz jak lep na muchy. Nie ma w tym oczywiście nic złego, jednak należy zwrócić uwagę na mechanizm działania zniżek. Oprócz obopólnej korzyści przy realizacji kuponu zachodzi zjawisko przywiązywania klienta do danego miejsca. Badania wykazały, że ludzie do tego stopnia podążają za swoimi nawykami, że zajmują nawet te same miejsca w danym lokalu. Jeśli więc dana akcja promocyjna dociera do potencjalnych klientów cyklicznie, w wielu przypadkach zachodzi zjawisko przyzwyczajania się do wizyt w danym lokalu konkretnej marki.
Jeśli dołączyć do tego psychologię kolorów, dźwięków i zapachów, nim się obejrzymy możemy stać się wielbicielami restauracji McDonald’s i stałymi jej bywalcami. Oczywiście musimy tu podkreślić to, że ostateczny werdykt w tej sprawie ma gust klienta, bo przecież nawet najlepiej skonstruowana akcja promocyjno-marketingowa nie przyniesie pożądanych efektów, jeżeli jedzenie nie będzie gościom restauracji smakować. Po prostu dzięki kuponom, reklamom i innym zabiegom marketingowym restauracja jest w stanie zwrócić naszą uwagę na dobry smak i szybkość obsługi. Być może bez marketingu i słuchając jedynie stereotypów, prawdopodobnie nigdy byśmy nie skorzystali z dobrodziejstw, jakie oferuje McDonald’s…
W jakich placówkach skorzystać z kuponów?
Chociaż można nabyć niekiedy vouchery typu pre-paid rozdawane zwykle przez pracodawców lub jako podarunek, to najczęściej w restauracjach McDonald’s korzystać będziemy z możliwych do wykorzystania w całej Polsce kuponów. Jak już wspomniano powyżej będą to drukowane, papierowe zniżki lub specjalne oferty z aplikacji mobilnej McDonald’s. Czasami znajdziemy też podobne oferty na stronach zajmujących się promowaniem tego typu rozwiązań.
Odpowiadając na wyżej postawione pytanie, musimy stwierdzić, że zwykle kupony możliwe są do zrealizowania w każdej polskiej restauracji McDonald’s. Zwróćmy jednak uwagę, czy promocja czasem aby nie tyczy się tylko części kawiarnianej McCafe, czy jest to oferta główna albo czy mamy do czynienia z serwowaną do określonej godziny ofertą śniadaniową. Czytajmy też datę ważności danego kuponu. Niektóre możliwe są do zrealizowania przez kilka godzin lub dni, ale jedno jest pewne – zawsze podana jest data informująca, do kiedy promocja jest ważna! Pamiętajmy też, by nie klikać w kupon rabatowy w aplikacji mobilnej bez powodu, gdyż wygaśnie on po upływie dwóch minut. Tyle właśnie mamy, by zeskanować w czytniku lub pokazać sprzedawcy unikalny kod kreskowy naszej promocji. Powodzenia i smacznego!